Direktlänk till inlägg 18 november 2012

byar,orter,som anfäder bott i

Av Birgitta Hellström - 18 november 2012 20:51

följ med i en intressant resa genom min släkt och till stor del genom skellefteå.



bureå idag                                         och på "typ" 1950                                       

undra hur det såg ut på 1700-talet när min farmor farfars frafras farfar ( ff ff ff) JOHAN Jonsson Brant(född 1705-död1768)  bodde på  Bureå 2

   


Hjoggböle  här bodde min farmors farfara farfara morfar (ff ff mf9  ERIK Nilsson Sjöman född 1696-1755.gift 1726 med MARETA/MARIA Johansdotter (1704 - 1762) hur hade dom det ?

  

   


 min farmors farfars farmors farfar ( ff fm ff) Jonas / Jon Andersson bodde på ostvik 11 Frambyn liksom hans pappa . Hur många bodde där då ?      befolkningen 2011 var 493 personer.

   

min farmors farfar farmor farmor (ff fm fm) Marta Hansdotter född 1711 Östanbäck 6, Mois,

och min farmors farfars farmors morfar (ff fm mf) OLOF Jonsson född 1710 på Östanbäck 14, Årsgården ..... ännu en gård i skellefteåtrakten som i generationer gick i arv inom släkten.    Han tog sin fru min farmors farfars farmors mormor (ff fm mm)Anna Persdotter från en annan gård i byn Östanbäck 1


Mycket i min släkthistoria handlar/ landar i Skellefteå och dess byar men det finns undantag


min farmors farfars morfars farfar (ff mf ff) CARL Furtenbach och hans fru min farmors farfars morfars farmor (ff mf fm) Brita PAHL bodde i stockholm först i Schefs gård på Klarasödrakyrkogata och senare flyttade de till "Sperlings backe" intill Humlegården även

klarakvarteren

    

Humlegården

 min farmors farfars morfars morfar (ff mf mf)  CARL DANIEL Forelius ägare till Brunsta gård 1763- .han var gift med min farmors farfars morfars mormor (ff mf mm) MAGDALENA Fornelia

Brunstagård där släkten Forelius huserade är det samma Brunnsta gård i Bålsta som har bed and breakfast idag ?

 

 Byggnaderna på Brunnsta Gård utgör delar av en gammal radby som enligt bevarade
kartor funnits åtminstone sedan 1600-talet. I och omkring byn finns också
gravfält, runstenar och hällristningar som vittnar om en ännu äldre historia.
Radbyn Brunnsta är en av få bevarade av sitt slag, eftersom nästan alla svenska
byar skiftades och husen flyttades ut till enskilda gårdar vid
skiftesreformerna. Man kan i Brunnsta än idag se hur husen ligger tätt på rad
längs bygatan, med långsmala tomter.  

 min farmors farfars mormors morfar  (ff mm mf)  SVEN Nilsson Vikner (1713-1793) född på yttervik 2 var skräddare och gift med  min farmors farfars mormors mormor (ff mm mm) ANNA KRISTINA Rönnberg (1728-1778) Från Myckle 1

 


Ytterviks byagård är belägen 11 kilometer söder om Skellefteå efter den gamla E4:an.


  MYCKLE efter gamla Bolidenvägen just utanför Skellefteå.


min farmors farmors farfars farfar (fm ff ff) Anders Olofsson Käck var bonde på Tjärn skellefteå.Soldat på roten 36 Käck åren 1730-35

 

Anders Olofsson Käcks fru min farmors farmors farfars farmor (fm ff fm) KERSTIN  Olofsdotter  kom från Drängsmark

 

Drängsmark är en gammal by med anor från 1300-talet med en omväxlande historia, och var i början av 1900-talet västerbottens största by.


  min släkt landar bland annat ofta i Skråmträsk tex.min farmors farmors farfars morfar (fm ff mf) PER mårtensson  (1705-08-..-1744) Skråmträsk  3   hans fru min farmors farmors farfars mormor (fm ff mm) Karin Andersdotter (1711-1744) född på Klutmark 9

  Klutmarksgården är lantligt belägen på en höjd i Klutmarks centrala delar



fm fm ff LARS Persson Orre (1712-1741-12-12) bodde på  Innervik 13och var soldat på ,var också

   Soldat på Rote 14 Orre. deltog i rysk-finska kriget " hattarnas ryska krig" och dog i vinterkvarteret på grund av de primitiva förhållanderna där.


"Hattarnas ryska krig utbröt 1741 då Sverige under hattarnas och fransk diplomatisk påtryckning förklarade krig mot Ryssland. En svensk armé under Charles Emil Lewenhaupt skulle återerövra de områden som förlorats till Ryssland i Stora nordiska kriget (bl.a. Karelen och Estland). Kriget misslyckades och ledde till att ryssarna invaderade Finland i Lilla ofreden, bland annat eftersom svenskarna förberett sig dåligt: armén och flottan var numerärt svaga, knappt utrustade och dåligt övade." från http://sv.wikipedia.org/wiki/Hattarnas_ryska_krig


               Krigsskådeplatserna 1741-1742                      Hattarnas ryska krig slutar med att en remsa av Finland förloras
till Ryssland.


även hans fru min farmors farmors farmors farmor (fm fm fm) Kerstin Olofsdotter (1715 - 1787)var alltså även hon född på innervik nämligen på innervik 15.



min farmors farmors morfars farfar (fm mf ff) ÖNDE Svensson (1723-1758-09-28) född i Ursviken skellefteå. död

1758-09-28 Fehrbellin, Pommern, Tyskland 


                                                      



   Teckning av Fritz von Dardel gjord 1868 föreställande några byggnader i Ursviken.


Svenska pommern med orange färg

"Svenska Pommern, idag Vorpommern, var den del av Pommern som Sverige fick i Westfaliska freden 1648 och var i svensk ägo till år 1815. Dit räknades ön Rügen och en viss period ön Usedom samt städerna Stralsund och Greifswald." enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Pommern



min farmors farmors morfars farmor  (fm mf fm) Maria Larsdotter (1721-)var född på Skråmträsk

min farmors farmors morfars morfar (fm mf mf) PER Eriksson (1756-) född i Ullbergsträsk


   Väckelsemuseet i Ullbergsträsk invigdes 1996. Det innehåller en mängd fakta, bilder, böcker och annat om den stora väckelsen på 1800-talet, som började i Norrbotten och spred sig över stora delar av Norrland.

....... hans fru min farmors farmors morfars mormor  (fm mf mm) MARIA Johansdotter (1753-10-05  - 1829-11-16) var  född i Degerbyn

min farmors farmors mormors farfar  (fm mm ff)  ISRAEL Jonsson (1713-1748) var 16 år när han mötte  min farmors farmors mormors farmor (fm mm fm) KARIN Persdotter som var Piga på gården.hon var Född 1701 i Gammelbyn, Buträsk.som blev med barn.

 


min farmors farmors mormors morfar (fm mm mf)  JOHAN Jonsson Herre. (1742-03-14 -1836-10-29) född på Skellefteå, Östanbäck

   

men blev nybyggare i Sandträsk Arvidsjaur

hans fru som blev nybyggarhustru i Sandträsk var min farmors farmors mormors mormors  (fm mm mm) Lisa Nilsdotter. (1740-1833-04-20)

........ fortsättning följer    



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta Hellström - 15 maj 2017 15:26

längesen jag va in å skrev ..... men nu hittade jag lite intressant .... mim farfars farmor  Märta Greta Ersdotter född10 MAJ 1850 • Ramsele, Västernorrland, Sverige  DÖD 31 DEC 1923 • Ramsele är syster med  Magdalena Eriksdotter, föd...

Av Birgitta Hellström - 11 maj 2017 20:42

I sommar vill jag ta mig en stugsemester   6 juli - 8 juli stuga på Byske havsbad  8 juli - 10 juli jävre fiskecamp  10 juli - 12 juli Bodens bad och camping  12 juli - 13 juli storforsens camping  13 juli -14 juli  camp Gielas Arvidsjaur ...

Av Birgitta Hellström - 29 juli 2016 12:02

för lite mer än två månader sen så dog min man som varit "min älskling" i 30 år Sorgen är stor - obeskrivlig   men när jag hade jobbet å gå till då gick de väl an - det var ju som vanligt.- men nu har jag semester .... tystnaden saknaden sorgen o...

Av Birgitta Hellström - 24 juli 2016 21:14

        Ungdomar från Voutner 1928   Bakre rad från vänster:      7. Sigfrid Pettersson          Främre rad från vänster:        17. Thure Backteman   1. Harry Eklund                 8. Gösta Johansson            12. Herman Eklund    ...

Av Birgitta Hellström - 13 juli 2016 21:15

fm ff mf fm ff mf mm fm mm mf mm mm mf mm mm ff fm fm fm ff mm fm mm mm ff f Sigimberus I Bishop of Auvergne (419-) född i Westphalia, Germany http://ellis-pagoria.com/getperson.php?personID=I3085&tree=ellis far:fm ff mf fm ff mf mm fm mm mf mm mm ...

Presentation


vem är jag?
en 50+ kvinna som är mamma ,mormor, hustru mm
jag jobbar inom åldringsvården ägnar min lediga tid till familjen kyrkan och dess verksamhet och släktforskning.
mitt hjärta klappar för de "små i samhället" speciellt LPverksamheten som hjälpe

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards