Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Birgitta Hellström - 21 oktober 2012 13:08

Jag har just pratat med min man nu är han less .....     

Han har nu legat på sjukhus snart (på Onsdag) 8 veckor sen mitten av juli          

först en vecka i Umeå sen 3 veckor i skellefteå  sen efter ett tag 1 vecka i umeå sen nu senast snart 3 veckor i umeå

  

Det började med att han - när vi var på semester i Tärnaby och besökte min bror i Kråkberg - fick en enorm smärta i vänster lår han hade sån smärta så vi kontaktade ambulans så de kom och hämtade honom med fyrhjuling upp till vägen och sen ambulans - läkaren hade slutat i Tänaby så det blev - Storuman där vi mötte en jourläkare som gjorde bedömningen att det inte var nåt (utan att det nog var surströmmingen som varit dålig, men när jag kommenterade det med att det inte brukar sätta sig på benen så sa hon att det nog var en hutt för lite då sa jag att det var 18 år sen han tog nån hutt så då måsten den ha haft lång verkan) Vi skulle få sjukresa tillbaka till Tärnaby.Läkaren åkte hem men medans vi väntade så blev foten kall och föll när han gick.då ringde Sjuksköterskan - som satt och väntade med oss - åter till läkaren som sa att vi fick göra som vi ville åka till Tärna eller vända resan till Lycksele. så det blev taxi till Lycksele.

Väl i Lycksele blev det väntan på akuten sen en manlig läkare som menade att det inte var något akut utan en försämring av hans allmänna sjukdiagnos.Han poängterade att han var multisjuk,hade förträngningar i benet och daglig smärta.Ja sa jag men förklara vad det är för skillnad på förämring av en förträngning som gör att det blir stopp och om det är något(förklalkning) som gör att det blir stopp. och hans vanliga smärta vet man ungefär hur det är men det här var "typ" 100 gånger mer. men de tyckte att det var inget akut så med lite smärtstillande (som vi fick tjata oss till för det är ju beroendeframkallande) skickade de ut oss (ingen sjukresa till Tärnaby ..... där bil och mediciner och barnen fanns) så sen fick vi gå till syrran och låna kryckor och få skjuts till våran son Simon och lånade hans säng -dagen efter blev det buss upp till Tärnaby. Med mycket smärta gick min man från bussen till stugan.Där var han liggande 5 dagar med feber , smärta m.m sen när vi kommit hem blev han ännu sämre så då kontaktade jag ambulansen igen så då blev det resa till skellefteå och sen vidare till umeå.

När jag skulle höra hur det var morronen efter låg han på IVA med över 40 i feber frossa och okontaktbar.Han hade flera proppar ovanför vänster knä så det var inget blodflöde neråt och några venproppar ovanför knät och blodförgiftning som hade satt sig som infektion på hjärtklaff och förmak .....

........ Nu har han mist stortån på vänster fot och varit dålig så länge , vilket kunde ha förhindrats om de hade tagit honom på allvar  


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


vem är jag?
en 50+ kvinna som är mamma ,mormor, hustru mm
jag jobbar inom åldringsvården ägnar min lediga tid till familjen kyrkan och dess verksamhet och släktforskning.
mitt hjärta klappar för de "små i samhället" speciellt LPverksamheten som hjälpe

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards